Ekologiniu požiūriu svarbiausias automobilio išmetimo sistemos elementas-katalizatorius. Katalizatoriaus paskirtis – mažinti išmetamųjų dujų kenksmingumą. 1979 metais Japonija ir JAV pirmosios pradėjo rūpintis, kad būtų naudojami katalizatoriai, nes jie neutralizuoja pagrindinius teršalus. Dabar katalizatorius yra neatsiejama automobilio dalis. Daugelyje šalių katalizatoriai yra privalomi. Dauguma modernių automobilių turi trijų dalių katalizatorius. Kiekviena iš šių dalių redukuoja po vieną išmetamųjų dujų komponentą: anglies monoksidą, angliavandenilius ir azoto oksidus.
Katalizatoriai būna dviejų rūšių: redukciniai ir oksidaciniai. Abiejų rūšių aktyvioji medžiaga yra keraminė, padengta kelių atomų storio katalizinių savybių turinčio metalo (platinos, rodžio ar paladžio) sluoksniu. Šiuolaikiniuose katalizatoriuose veikia cheminės kontrolės sistema, katalizatoriaus korpuse montuojamas vadinamasis lambda zondas. Jis matuoja deguonies kiekį išmetamosiose dujose. Duomenys iš zondo siunčiami į elektroninį variklio valdymo bloką. Pagal gautus duomenis jis reguliuoja degiojo mišinio kuro ir oro santykį – kad geriau sudegtų kuras.
Katalizatorius gerai atlieka savo darbą, kol automobilis nuvažiuoja apie 100-150 tūkstančių kilometrų. Vėliau katalizatorius turi būti keičiamas.
Dar vienas neigiamas aspektas – esant katalizatoriui sumažėja automobilio galia, 3–5 proc. padidėja kuro sąnaudos.
Trijų dalių katalizatorius turi nerūdijančio plieno korpusą, kuris montuojamas dujų išmetimo sistemoje. Korpuse yra blokas su gausybe ištisinių porų, padengtų plonu kataliziniu sluoksniu. Jis pagreitina chemines reakcijas, bet nedalyvauja jose. Dažniausia sluoksnis yra iš platinos, paladžio ir radžio, nes būtent šie metalai atspariausi degimo metu išsiskiriančių sieros junginių poveikiui. Dėl specialaus pagrindo su mikroreljefu, bendrasis katalizinio sluoksnio plotas gali būti iki 20 000 m2. Kanalizuojamoji medžiaga sudaro apie 60 proc. įrenginio vertės. Paprastai katalitinis neutralizatorius įrengiamas išmetimo sistemoje iškart po išleidimo kolektoriaus, nes neutralizacijai būtina aukšta temperatūra – apie +250 ºC. Optimali darbinė katalizatoriaus temperatūra yra apie + 400-+ 800 ºC. Pagal pagrindą, kuris dengiamas katalitiniu sluoksniu, katalizatoriai gali būti dviejų tipų: keraminiai arba metaliniai.
Pagrindinis keraminių katalizatorių trūkumas – jų trapumas. Užtenka nelabai stipraus smūgio kelyje. Jį gali tekti keisti, jeigu ant įkaitusio paviršiaus pateks šalto vandens. Dar viena gedimo priežastis – problemos degimo sistemoje. Jei variklis iškart neužsiveda, sudega ne visas kuras, todėl jis kaupiasi artimiausioje išmetimo sistemos ertmėje. Dažniausia – katalizatoriuje. Vėliau, variklį užvedus, susikaupęs kuras sprogsta ir suardo katalizatorių.
Metaliniai katalizatoriai tvirtesni ir gali ilgiau atlaikyti įvairias mechanines apkrovas.
Daugelyje automobilių katalizatorius yra arba iškart po duslintuvo priėmimo vamzdžio, arba sudaro su juo vieną detalę. Be to, jis gali būti sumontuotas ir išmetimo kolektoriuje, rečiau – už kolektoriaus, prieš priėmimo vamzdį.
Keraminis katalizatoriaus blokas, nepaisant to, kad jo iš išorės atrodo sveikas ir atlieka savo funkcijas, pamažu yra, o atsiradusios keraminės dulkės patenka į degimo kamerą. Pasitaiko atvejų, kai ardant remontuojamą variklį cilindruose randama nedidelių keramikos gabaliukų. Degimo kameroje susikaupusios keraminės dulkės lemia greitesnį cilindrų susidėvėjimą. Taigi ir variklį gali tekti keisti pirmiau laiko Tokių staigmenų gali pateikti atrodytų visiškai sveikos ir puikiai veikiančios detalės. Matyt ne be reikalo Europoje įprasta katalizatorius keisti kas 100 000 km, nors jie turėtų veikti dar 50 000 km.
Katalizatorius apskaičiuotas maždaug 150 000 km, tačiau veikimas priklauso nuo degimo ir maitinimo sistemos, benzino kokybės. Dėl nevisiškai sudegusio kuro ir per daug tiršto mišinio variklis perkaista. Katalizatorius gali veikti tik variklyje, kuriame yra elektroninė uždegimo sistema ir mikroprocesorių valdomas įpurškimas. Be to, kenkia prastas kuras, todėl dažnas senesnės mašinos savininkas linkęs katalizatorių išpjauti, o vietoj jo sumontuoti rezonatorių, neatliekantį katalizatoriaus funkcijų.
Bet koks katalizatorius, metalinis ar keraminis, sumažina į atmosferą patenkančių kenksmingų medžiagų kiekį. Taip atsitinka dėl to, kad karštos išmetamosios dujos pereina per katalitinio neutralizatoriaus groteles, o kenksmingos dalelės arba oksiduojasi, arba skyla į ne tokias kenksmingas chemines medžiagas.
Katalizatoriaus keitimas, montavimas, katalizatorių laužo supirkimas
Daug Europos firmų gamina katalizatorius niekuo nesiskiriančių nuo montuojamų katalizatorių automobilių gamintojų, bet kainuojančių žymiai pigiau. Sumontavus tokį katalizatorių yra išlaikomi gamintojo nustatyti išmetimo sistemos standartai.
Keičiant katalizatorių nauju svarbu žinoti kokių gamintojų katalizatoriai atitinka Europos ekologinius standartus-šiuo atveju mes jums padėsime.
Taip pat galimas variantas originalaus katalizatoriaus montavimas tai pats brangiausiais , bet patikimiausias variantas.
Visais atvejais mūsų servise bus patikrinta jūsų automobilio išmetimo sistema mūsų specialistai pasiūlys optimaliausią sprendimo būdą.
Mūsų serviso specialistai pataisys automobilio išmetimo sistemą, ją atnaujins, pakeis netinkamas eksploatuoti dalis naujomis, parinks bei sumontuos katalizatorių atitinkantį Euro 2, Euro 3, Euro 4 tiek benzininiams tiek dyzeliniams varikliams.
SUPERKAME KATALIZATORIŲ LAUŽĄ AUKŠČIAUSIOMIS KAINOMIS!!!! (kaina nustatoma naudojant metalų analizatorių Niton, įvertinant dienos biržos kainą)